Monday, May 9, 2011

Semangat "Nasionalis Muda" Dalam UMNO


Salam Sahabat2 Yang Di Hormati,

Lihat Pada Keadaan Landscape Politik Negara Kini Bole Dikatakan Semangat Nasionalisme Anak2 Muda Kepada Negara Kita Kian Kurang Semangat Dan Luntur. Kini Anak2 Muda Nak Menceritakan Tentang Nasionalisme Pun Dirasakan TAK STYLE, TAK SEMPOY, TAK IN, TAK PENTING Dan Pelbagai2 Lagi Alasan Yang Diberikan, Sedangkan Keselesaan, Keamanan Dan Kemewahan Kini Di Kecapi Oleh Para Pejuang2 Nasionalisme yang Terdahulu.

Sejarah Menunjukkan Para Pejuang Nasionalis Yang Berani Terdiri Daripada Pemimpin2 Drpd Golongan Muda Yang Berani Dan lantang Utk Mencapai Kemerdekaan Dan Apa Yang Kita Ada Masa Kini. Kini Kita Sudah Merdeka Lebih Drpd 53tahun Dan Perubahan Zaman Sudah Pun Berlaku Dengan Pembangunan yang Kian Pesat dan Moden, Tetapi Sayang kita Sudah Kekurangan Para Pejuang Alaf Baru Yang Memperjuangkan Semangat Nasionalisme.



Ada Yg Tidak Mahu Amik Tahu Langsung Tentang Para Pejuang Nasionalis Dan Ada Yang Menolak Jasa Para Pejuang Nasionalis Kerana Di Tanam Cerita2 Yang Tersasar Oleh Golongan2 Yang Mempunyai Udang Disebalik Batu Lalu Ramai Generasi Baru Keliru Tentang Semangat Nasionalis.

Ada Pihak Mengatakan Nasionalis Menolak Islam, Bagi Saya Ianya Persepsi Yang Salah Kerana Semangat Nasionalis Sudah Ada Sejak Zaman Rasuluallah SAW lagi.


Apakah Makna Nasionalisme


Nasionalisme Bersasal Drpd Istilah “Nation” Bererti Bangsa. Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka Member Erti Sama Seperti Berikut: Kesatuan Orang Yang Bersamaan Asal Keturunan, Adat Dan Bahasa Serta Sejarah Pemerintahnya Sendiri.



Daripada Makna Itudapat Ditakrif Bahawa Bangsa Adalah Kesatuan Yang Timbul Drpd Kesamaan Keturunan, Budaya, Pemerintahan Dan Tempat. Beberapa Suku Atau Ras Pula Boleh Membentuk Sebuah Bangsa Syarat Ada Kehendak Utk Bersatu Mewujudkan Pembentukan Bernegara Yang Dipersetujui Dan Taati Bersama. Jesteru Itu, Nasionalisme Dapat Dimaksudkan Dengan Fahaman Atau Ajaran Utk Mencintai Bangsa Dan Negara, Mencukupi Kesedaran Yang Sedia Dan Sanggup Mempertahankan Tanah Air Disamping Sanggup Mempertahankan Identity, Kemakmuran Dan Kekuatan Bangsa.

Adakah Islam Mempunyai Akar Umbi Semangat Nasionalisme

Dalam Islam Berdasarkan Pandangan Beberapa Sarjana Islam, Maksudnya Yang Ada Kaitan Dengan Semangat Kebangsaan Atau Nasionalisme Itu Ialah Istilah ‘ Watan” (Tanah Air), Dar Al-Islam Dan Diyar Al-Islam. Perkara Ini Akan Dihurai Lanjut Dibawah Pandangan Tokoh Dan Sarjana Islam. Islam Melihat Dalam Kerangka Utama Kecintaan Kepada Wilayah2 Intima (Afiliasi) Iaitu Dalam Batasan Makro Yang Melampaui Batasa Kenegerian, Ras Dan Etnik Yang Diikat Dalam Kalimah Tauhid



Menyatakan Nasionalisme Adalah Sentiment Dan Ikatan Fitrah Melalui Kehendakutk Memperkukuhkan Kesetiaan Manusia Pada ‘Watan”. Beliau Menyebut Al-Quran Mengungkap Istilah Watan Dan Diyar Iaitu Bentuk Jamak.Ianya Bermaksud Negeri Atau Tempat Tinggal.

Merujuk Ayat 6, Surah Al- Mumtahanah Yang Bermaksud :

“Allah Tidak Melarang Kamu Utk Berbuat Baik Dan Berlaku Adil Terhadap Org Yang Tiada Memerangi Kamu Kerana Agama Dan Tidak Pula Mengusir Kamu Daripada Negerimu”

Berdasarkan Ayat Al-Quran Dan Hadis Tersebut Dapatlah Difahami Bahawa “Watan” Adalah Fitrah Rasa Cintakan Pada Negeri Kelahiran Dan Tempat Tinggal.

Penegak Islam Sebagai Agama Hanya Akan Menjadi Reality Dengan Adanya Negeri, Tempat Tinggal Dan Geografi.Dengan Adanya Elemen Terbabit Maka Dibuktikan Adanya Peradaban Islam. Dalam Konteks Ini Keharusan “ Intima” Kepada Tanah Air Diperluaskan Kepada Dimensi Wilayah Intima.Gabungan Dan Hubungan Negara Islam

Jadi Jelas Perjuangan Semangat Nasionalisme Ada Dalam Prinsip Perjuangan Islam. Anak2Muda Di Zaman Alaf Baru Harus Tanamkan Kembali Semangat Nasionalis Dalam Diri Kita.

Kebangkitan Semangat Nasionalis Anak Muda Harus Di Tanam Sebagai Jati Diri Anak2 Muda. Kita Sebenarnya Akan Mencorakkan Masa Hadapan Negara Kita, Kita Sebenarnya Memperjuangkan Utk Masa Hadapan Anak dan Cucu Kita. Jangan Kita Hilangkan Semangat Nasionalisme Dalam Diri Kita Dimana Kemewahan dan Keselesaan Yang Kita Kecapi Akan Hilang Ditelan Arus Zaman Di Mana Akhirnya Kita Hilang Dan Kita Lupa Sejarah dan Jasa Para Pejuang Nasionalis Muda Yang Terdahulu.

Saya Secara Peribadi Perjuangkan Semangat Nasionalis Utk Anak2 Muda, Dan Secara Jujur Saya Nyatakan Perjuangan Nasionalis Ini Dan Perjuangan Kemerdekaan Negara Ini Adalah Melalui PERTUBUHAN KEBANGSAAN MELAYU BERSATU Atau UNITED MALAY NATIONAL ORGANIZATION.

Ini Fakta sejarah Yang Tidak Patut Kita Lupakan. Kini Terdapat Gerakkan Utk Memutar-Belitkan Fakta Sejarah Oleh Golongan2 Yang Tidak Bertanggungjawab Utk Anak2 Muda Di Tanam Idealisme Utk Lupa Jasa dan Pengorbanan "UMNO"



Ianya Menjadi Tanggungjawab Kita Utk Menanamkan Semangat Nasionalisme Dalam Jiwa Anak2 Muda Sebagai Pemangkin Perubahan. Saya Arman Azha,Saya Seorang Islam, Saya Bangga Menjadi Nasionalis Muda, Saya Sayangkan Tanah Air Kita "MALAYSIA".

No comments: