Sunday, October 16, 2011

PAS, SIAPA NADARAJAN ? SEJARAH.



PAS nama asalnya Pan Malayan Islamic Party ditubuhkan pada 23 Ogos 1951. Diizinkan penubuhannya oleh British dan tidak diharamkan penubuhannya seperti Hizbul Muslimin Gunung Semanggol.

Orang yang bertanggungjawab meluluskan penubuhan Jamaah ini adalah seorang pegawai British berbangsa India bernama Nadarajan. Pemimpin PMIP adalah Tuan Haji Ahmad Fuad setelah kalah kepada Tunku Abdul Rahman dalam merebut jawatan Presiden UMNO. Tetapi, tidak lama kemudian, Tuan Haji Ahmad Fuad telah kembali kepada UMNO bersama-sama ulamak-ulamak UMNO yang dibawa bersamanya.

Vakum kepimpinan ini diisi oleh Dato’ Dr. Haji Abbas Alias seorang doktor kerajaan (tentulah doktor kerajaan British ikut tafsiran Mat Sabu) di Hospital Kuala Lumpur dan pegawai perubatan jemaah haji Malaya sebelum diambil alih Dr Burhanuddin Al Helmy.

Persoalannya, di manakah ulamak selama hampir 30 tahun sebelum zaman kepimpinan ulamak PAS? Adakah ulamak-ulamak zaman dahulu sudah tahu bahawa PAS bukan parti yang syari’e dan “islamik”?

Dinegara Kita Isu Ini Diperbincankan Tentang Nasinalisme Sejak Awak Kemerdekaan Lagi. Antara Tokoh2 Membahaskannya Termasuk Tunku Abdul Rahman,Dr Baharuddin Al-Helmi, Dato Onn Jaafar, Ahmad Boestaman Dan Tuan Haji Muhammad. Tokoh2 Tersebut Adalah Pejuang-Pejuang Politik Dan Nasionalisme Melayu Yang Cukup Terkenal Bukan Sahaja Di Tanah Melayu Malah Seluruh Nusantara.

Perbahasan Tajuk Ini Menajam Apabila Ianya melibatkan Dua Parti Melayu Terbesar Iaitu Umno Dan Pas. Ianya Bermula Bila Haji Hadi Awing Mula Mengambil Alih Tampuk Kepimpinan Pas.

Tuduhannya Umno Membawa Perjuangan Yang Bercanggah Dengan Islam Kerana Menjadikan Nasionalisme Sebagai Landasan Perjuangan Telah Menghangatkat Polemik Ttg Nasionalisme ( Asabiyyah). Pandangan Nik Aziz Selaku Mursyidul Am Pas Yang Konsisten Ttg Dakwaannya Bahawa Perjuangan Umno Adalah Perjuangan Kebangsaan (Asabiyyah) Turut Menyemarakan Perbahasanya Sehingga Kini Oleh Penyokong2nya Yang Fanatic Dan Tidak Paham Erti Sebenarnya.

Perlu Diingatkan Sejarah, Sebelum Kepimpinan Pas Diterajui Oleh Apa Yang Dipanggil ‘ Kepimpinan Ulamak”, Pas Diera Kepimpinan Allahyarham Datuk Asri Muda Dan Pemimpin Sebelumnya Jelas Memperjuangkan Kebangsaan Melayu Yang Berteraskan Islam.

Semangat Nasionalisme Dr Baharuddin Al-Helmi Dapat Dikesan Dalam Ucapannya Ketika Mesyuarat Agung Pas Yang Ke 12, 1964. Katanya :

“Kalau Tanah Melayu Ini Misalnya, Mengikut Hak Asasi Dan Hak Asal Dipunyai Oleh Bangsa Melayu, Maka Tentu Salah Hendaknya Ada Bangsa Lain Yang Bernafsu Jahat Untik Merebut Dan Menjadikan Negeri Ini Hak Bangsanya Pula. Tiap-Tiap Bangsa Didunia Ini Berhak Pertahankan Hak Bangsanya Sendiri. Soal Mempertahankan Hak Sesuatu Bangsa Itu Bukanlah Soal Perkauman , Itu Soal Bangsa”

Dr Muhammad Imarah : Menyatakan Nasionalisme Adalah Sentiment Dan Ikatan Fitrah Melalui Kehendakutk Memperkukuhkan Kesetiaan Manusia Pada ‘Watan”. Beliau Menyebut Al-Quran Mengungkap Istilah Watan Dan Diyar Iaitu Bentuk Jamak Daripada Kata Dar. Ianya Bermaksud Negeri Atau Tempat Tinggal.

Beliau Merujuk Ayat 6, Surah Al- Mumtahanah Yang Bermaksud :

“Allah Tidak Melarang Kamu Utk Berbuat Baik Dan Berlaku Adil Terhadap Org Yang Tiada Memerangi Kamu Kerana Agama Dan Tidak Pula Mengusir Kamu Daripada Negerimu”

Berdasarkan Ayat Al-Quran Dan Hadis Tersebut Dapatlah Difahami Bahawa “Watan” Adalah Fitrah Rasa Cintakan Pada Negeri Kelahiran Dan Tempat Tinggal.

Hujah Beliau Lagi, Penegak Islam Sebagai Agama Hanya Akan Menjadi Reality Dengan Adanya Negeri, Tempat Tinggal Dan Geografi.Dengan Adanya Elemen Terbabit Maka Dibuktikan Adanya Peradaban Islam. Dalam Konteks Ini Keharusan “ Intima” Kepada Tanah Air Diperluaskan Kepada Dimensi Wilayah Intima.Gabungan Dan Hubungan Negara Islam.

KENAPA PAS CUBA TUKAR SEJARAH PENUBUHANNYA SENDIRI.

SUARA ANAK MUDA 1MALAYSIA, SAYANGKAN PERPADUAN DAN MUHIBBAH TETAPI JANGAN TUKARKAN SEJARAH SEBENAR. WASALAM.

No comments: