Wednesday, February 15, 2012

TAK ABIS CHEGUBARD,KINI FITNAH MINYAK SAWIT..???



TAK ABIS CHEGUBARD,KINI FITNAH MINYAK SAWIT..???

Pasal fitnah cincin RM24 juta pun sampai sekarang dia tak buat laporan polis. Ni nak fitnah pulak pasal minyak sawit. Tau ke dia pasal import eksport, hubungan dagangan, pelabur luar negara dan lain2 yang berkaitan dengan luar negara .......

Chegubard baru-baru ini dalam laman blog, telah membongkarkan bahawa terdapat kegiatan perdagangan minyak sawit antara Malaysia dan Israel. Chegubard telah menulis dalam laman blog beliau bahawa wujud hubungan dagang secara terus melibatkan syarikat dua syarikat Malaysia yang berpengkalan di Johor. Syarikat ini dikatakan telah menghantar minyak sawit dari Pasir Gudang dan Tanjung Pelepas terus ke pelabuhana Ashdod di Israel. Salah satu syarikat dikatakan ada kaitan dengan Felda.

Untuk penjelasan perkara yang agak teknikal sebegini, perkara2 yang melibatkan dasar kerjaan terhadap Israel, dasar import eksport di Malaysia, dasar menarik pelaburan asing, dan hal-hal yang berkaitan harus diambilkira. Perkara paling utama perlu diketahui ialah nama 2 syarikat yang menjalankan urusniaga berkenaan. Kemudian barulah siasatan susulan boleh dilakukaan. Walau bagaimanapun Chegubard tak mendedahkaan nama 2 syarikat yang terbabit. Oleh itu, aku hanya boleh menulis perkara ni secara umum sahaja dan susah untuk penjelasan kerana data yang terhad. Berikut adalah syarikat2 pengeksport minyak sawit di Malaysia (sumber)



Hasil carian, nama-nama syarikat pengekspot minyak sawit berpengkalan di Johor ialah :-

CAROTINO SDN BHD - (JC Chang Group , establish local company)
DUBOIS NATURAL ESTERS SDN BHD - (Wilmar International - Investor)
ECOOILS SDN BHD - (Kewalram Chanrai Group - Investor)
IFFCO (M) SDN BHD - (IFFCO - Investor)
INNO-WANGSA OILS & FATS SDN BHD - (local)
JIN LEE (OIL MILLS) SDN BHD - (local)
KECK SENG (M) BERHAD - (establish local company)
NATURAL OLEOCHEMICALS SDN BHD - (Wilmar International - Investor)
NATURAL SOAPS SDN BHD - (Wilmar International - Investor)
NATURAL WAX SDN BHD - (Wilmar International - Investor)
NEXSOL (MALAYSIA) SDN BHD - (Nexsol - Investor)
PACIFIC OLEOCHEMICALS SDN BHD - (establish local company)
PACIFIC SOAP MANUFACTURING SDN BHD -(establish local company)
PALMAJU EDIBLE OIL SDN BHD - (local)
PAN CENTURY OLEOCHEMICALS SDN BHD - (IOI Group - establish local company)
PGEO GROUP SDN BHD - (Wilmar International - Investor)
PREMIUM FATS SDN BHD - (Goodhope - Investor)
RANAMA RESOURCES SDN BHD- (local)
SEHCOM INDUSTRIES SDN BHD - (local)
S.J.S PALM OIL MARKETING (M) SDN BHD - (local)
SYARIKAT PERNIAGAAN MEDAN JAYA - (local)
TIONALE INDUSTRIES SDN BHD - (Tionale - Investor)
VANCE BIOENERGY SDN BHD - (Vance Group - Investor)
WASAWELL SDN BHD - (local)

Daripada data di atas hampir 50% daripada syarikat pengeksport minyak sawit di Johor adalah pelabur asing. Mengenai import eksport produk ke Israel sebenarnyaa aku pernah sentuh sikit pasal hal ni dalam entry yang lepas (sumber) , terpaksalah ulang lagi..

Mengikut Akta Larangan Kastam 1967, terselit antara senarai antaranya ialah semua jenis barangan yang hendak dieksport ke Israel memerlukan lesen eksport MITI . Ini adalah berpandukan 2 perkara berikut iaitu ;

i. memberi perlindungan kepada kepentingan pengilang, kesihatan dan kitar hayat kilang tempatan dan juga bagi kepentingan keselamatan negara.

ii. Akta itu juga mengambil kira polisi luar negara Malaysia dan yang memastikan terdapatnya bekalan barangan perlu yang mencukupi.



Sekiranya yang membuat urusan eksport minyak sawit adalah syarikat-syarikat pelabur luar negara, telah dijelaskan polisi kerajaan Malaysia untuk menarik pelabur luar adalah untuk tidak menyusahkan mereka dalam menjalankan urusniaga di negara ini. Sekiranya kehendak SMM dituruti untuk menghentikaan hubungan dagang antara pelabur asing di Malaysia dengan syarikat2 di Israel maka hak mereka untuk berurusniaga di Malaysia di pertikaikan dan bila2 masa saja pelabur2 ini akan keluar mencari negara yang mempunyai dasar pelaburan lebih terbuka misalnya Vietnam. Apabila pelabur2 ini keluar dari Malaysia ramai orang yang akan hilang pekerjaan dan adakah pada masa ini SAMM akan membelaa mereka? Kalau nak diikutkan SAMM untuk memulaukan segala produk yang ada kaitan dengan Israel , adalah lebih elok dibuang saja Blackberry, Notebook, computer dan apa saja barangan yang ada cip-cip elektronik.

Kenyataan yang dibuat oleh Chegubard mengenai usaha Israel menyimpan stok minyak sawit hingga boleh mengawal harga adalah agak melucukan, kenyataan yang dibuat tanpa mengambil kira fakta pengeluaran negara2 pengeluar sawit di dunia dan jumlah import sawit Israel berbanding negara2 lain menunjukkan kebodohan yang nyata. Kalau lihat di gambar di bawah , Malaysia merupakan pengimport minyak sawit ke-5 terbesar di dunia , dan Israel tiada dalam senarai (sumber) , juga dari (sumber) Malaysia adalah pengeksport ke-2 terbesar dunia untuk minyak sawit. Jadi siapakah yang mengawal harga??

Chegubard dalam penulisan beliau juga mengatakan pihak kerajaan Israel menghantar wakil untuk memeriksa komoditi minyak sawit yang akan di hantar dan ada pula bukti bergambar ? Adakah cakap2 sebegini boleh dipercayai ? Untuk pengetahuan anda semua , apabila sesebuah kerajaan, atau syarikat membuat pembelian bernilai tinggi dari luar negara memang mereka akan menghantar wakil untuk melihat barang samada masih dalama pembuatan atau penghantaran. Tetapi barang-barang ini tidak diperiksa di pelabuhan-pelabuhan seperti dakwaan Chegubard, barang-barang ini akan diperiksa di tempat pengilang. Kerana apabila masuk saja pelabuhan , barang dah dibungkus dan diistihar pada kastam , tak ada apa2 'checking' lagi dari pihak pembeli atau penjual , 'checking' hanya boleh dibuat kastam untuk kesan jenayah penyeludupan.

Kesimpulan aku, apa yang Chegubard ceritakan dalam blog hanyalaah pada dasar sahaja dengan niat untuk mengelirukan orang. Sekiranya dia tak mahu kelirukan oranag, nama2 syarikat yang terlibat perlu didedah dan segala dokumen berkaitan perlu didedah untuk dianalisa . Mungkin Chegubard tahu terdapat ruang-ruang kosong dalam bukti yang dia simpan sekarang ?

4 comments:

Anonymous said...

AKU HARAP MANAMANA BLOG TOLONG JANGAN MASUKKAN BUDAK NYANYUK NI.NAK MUNTAH AKU TENGOKNYA .BUDAK HINGUSAN MELELEH NI DAHLAH ILMU TAKDA SEMUA NAK MENCELAH .APO KONO KAU NI JANG ,OTAK KAU DAH MERENG KO ATAU KAU DAH NAK MAMPUIHHH.LOYO TOKAK DEN BAU KAU NI .KAU JANGAN HAGHAP DAPEK UNDI KEK GHOMBAU .MUNTAH DEN NENGOK KAU NI .APOLAH CAM NI BONA KAU NI .POI BEGHAMBUIH JAUH JAUH.TAK SALAH KENENENG BOTO KAU .

Kutip said...

Sah Anon 12:20 ni tak paham ni atau tak baca habis atau tak tahu baca... hehehe... kurang2 berhingus pun boleh lagi cari fakta. Yg ko meraban tak tentu pahal ni apahal? Kau nampak ke dia ni berhingus? Kau dah buat test ke kat kepala otak budak ni mereng ke tak? Kalau takde fakta takyah bising2. Peghabih air liur je. Shushhh!!! main jauh2.

Anonymous said...

Bard ni memang bangang. Buek malu oghang Ghombau!

Anonymous said...

bard hayun ni mana tau halal haram dh la ni, smua dia tibai ikut dan, dr dulu smpai la skrg apa benda yg dia dok melalut kat public smuanya xdak bukti ngan nas2 sahih..
mmg rs nk sepak ja bard barua nih..