Tuesday, July 31, 2012

AP Nak Tender, Lagi Mahal Lar Keta!!!!


PKR hari ini mendedahkan bahagian kedua cadangan dasar automotifnya yang melibatkan pelan untuk menghapuskan pemberian permit import (AP) secara berperingkat-peringkat selama tiga tahun sehingga 2015.

Pengarah strategi parti itu, Rafizi Ramli berkata, rancangan itu akan menjana RM2.8 bilion dalam pulangan kerajaan bagi mengurangkan kesan pengurangan eksais dan cukai jualan kenderaan yang dianggarkan berjumlah RM8 bilion setahun.





PKR juga mencadangkan supaya AP berkenaan dijual secara bidaan tiga peringkat, dengan bidaan permulaan untuk kenderaan efisien tenaga bermula pada RM10,000, kereta biasa pada RM20,000 dan RM30,000 untuk kenderaan berkuasa tinggi.

Rafizi berkata, PKR percaya bahawa harga purata untuk setiap AP akan mencecah RM40,000 setiap tahun, yang akan menghasilkan pulangan sebanyak RM2.8 bilion setahun.




Kelakar betul lar si Rafizi ni, kalau AP tersebut ditenderkan dan dijual pada harga mencecah rm40,000 adakah ianya akan menurunkan harga kenderaan? Jawapannya tidak kerana jika harga AP mencecah rm40,000 sudah pasti syarikat2 yang terlibat akan naikkan harga jualan kenderaan mereka.

Jadi ini bukan penyelesaian masalah tetapi hanya akan menambahkan dan membuat harga jualan kenderaan kereta tersebut meningkat.



Menurut Presiden PEKEMA Dato Zainuddin, harga AP kini yang harus dibayar kepada pihak kerajaan adalah rm10,000 tidak termasuk cukai kenderaan. Maka cadangan budak hingus yang giler nak jadi Calon PRU13 Rafizi ni utk buat tender terbuka AP bukanlah penyelesaian masalah harga kenderaan, malah hanya akan membebankan penguna dan pembeli kerana bila harga AP meningkat rm40,000 sudah pasti ianya juga akan meningkatkan harga kenderaan.

Cadangan tersebut hanya merugikan dan membebankan Rakyat, inikah dikatakan kerajaan kebajikan atau kerajaan berjanji? Lain kali kajilah dahulu statement sblom buat kenyataan yang hanya akan nampak kebodohan dirinya hanya kerana nak glamour cepat untuk jadi calon PRU13 nanti.


Cadangan yang lebih baik daripada pihak Suara Anak Muda 1Msia adalah pihak kerajaan membuat kajian baru dasar dlm pengendalian cukai import kenderaan. pengurangan cukai adalah penyelesaian terbaik untuk mengurangkan harga kenderaan import bukannya tender terbuka AP



Saya yakin jika pihak kerajaan mencari satu mekanisma baru tentang pengurangan cukai kenderaan dan mengurangkan bayaran rm10,000 drpd syarikat2 AP atau mengurangkan cukai kenderaan akan dapat mengurangkan harga kenderaan dipasaran.

Saya rasakan ini lebih baik drpd membuat tender terbuka AP dimana ianya bukan penyelesaian harga kereta tetapi hanya akan membebankan Rakyat.

2 comments:

Anonymous said...

gila pembohong punya Pakatan , dulu masa kes pasir kat Selangor pun sama , PR menyalak mereka akan mendapat cukai lebih 20 juta , tapi pasir berpuluh juta dah dikorek yang cukai dikutip hanya lebih kurang 6 juta .. gilerrr penipu dan kaki fitnah puak pakatan ni !!!

Anonymous said...

Hapuskan Ap.... Kurang terus harg keret rm40k..apa yg susah