Wednesday, May 19, 2010

Hang Tuah dan Hang Jebat.......apa akhirnya

KUASA MELAYU

Cerita Hang Tuah Dan Hang Jebat Yg Tidak Berkesudahan,

Sehingga Kini Kita Masih Bertanya Siapa Benar dan Siapa Tidak.

Sebenarnya Generasi baru harus mula keluar drpd bulatan yg telah dicipta oleh generasi lampau, Politik Perpecahan yg tidak akan membawa apa2 kebaikan.

Generasi baru merupakan pemangkin perubahan masa hadapan, transformasi sikap kearah penyatuan amat penting..seharusnya PAS dan UMNO mencari satu titik persamaan antara satu sama lain, kerana perbalahan antara dua kuasa politik melayu ini tidak akan menguntungkan kedua2 belah pihak, malah hanya akan merugikan kedua2 belah pihak


Dikala PAS dan UMNO berbalah, pihak2 yg tidak bertanggung jawab mengambil kesempatan utk menambah kuasa politik mereka. Adakah kita mahukan satu hari Kuasa Politik Bumiputra Ini di Ambil Alih Oleh Kuasa Politik Kaum Cina yg kita lihat jelas kebelakangan ni mula bersuara terhadap isu2 yg seharusnya dipertahankan oleh org melayu..Kerana mereka melihat kita sesama sendiri bertelagah antara satu sama lain.

Maka generasi baru harus ubah persepsi Hang Tuah Dan Hang Jebat, Dimana Tuah dan Jebat Bila Bersatu Lagi Kuat dan Dikagumi, maka UMNO dan PAS Ayuh Kita Berubah

Transformasi Penyatuan Agenda Utama
Tanggungjawab Utama Kita Semua

5 comments:

YANG GAMBI said...

Salam bro, tahniah dengan blog tuan....selamat berkenalan...

Bersama-samalah kita berdoa memohon kehadrat Allah agar kepimpinan UMNO dan PAS dapat duduk semeja bagi mempertahankan kedaulatan bangsa Melayu dan agama Islam, khusus tanah air yang tercinta...

Sir Shah said...

salam bro. bukan stakat tuah n jebat je, mereka 5 bersaudara sahaja dah mampu takluk dunia jika diizin Allah.

kalau kita nak banding peristiwa lampau tersebut dgn situasi dunia melayu di malaysia ketika ini, siapakah yg molek digelar tuah, dan siapa pula jebat?

tuah yg sanggup menentang saudara segurunya yg derhaka pada sultan, taat setia tidak berbelah bahagi sehingga ke akhir penceritaan hidupnya. umno pula ketika ini (selain perkasa), adalah badan politik yg paling sibuk mempertahankan kedaulatan sultan, kedudukan tertinggi agama Islam, dan hak2 istimewa bumiputra.

siapa pula jebat masa kini?

sekupangdua said...

salam sepupu!
teman rasa terpanggil bila miker menyebut alkisah jebat dan tuah, seolah kejadian selari dengan dunia perjuangan melayu sekarang...

telah dan telitikan senario sekarang, begitu kesamaan dengan jebat dan tuah itu seolah sama.

apa yang teman maksudkan ialah

satu ketika jebat dikatakan menderhaka, kerana apa kerana amuknya demi abang tuah saudara perjuangannya, itu zaman hikayat yang melayu tidak sekali ada yang berani menyanggah Sultan.

suatu ketikika kini, melayu juga pernah persoalkan tuah dan menganggap Jebat sebagai pahlawan kerana bertindak amuk demi fitnah dan sorotan peristiwa tuah dihukum bunuh yang menjadikan jebat sanggup mengakhiri jiwanya menderhaka.

ketika ini pula sudah ada melayu menjadikan puncanya tuah jebat ini datang nya dari... SULTAN! disebabkan sultan dua pahlawan melayu ini tercalar aib diakhiri nata sejarah melayu! puncanya sultan kata mereka!!!

inilah melayu yang wujud kerana bukan metreka yang berkata tapi bahu kapir harbi yang membisik supaya melayu boleh menderhaka! tidak saudara lihat sejarah ini juga di pergunakan oleh mereka supaya melayu menderhaka.

jawapan teman ikhlas utk saudara, jadikanlah landasan saudara dalam perjuangan samada perkasa maupun atas MELAYU itu sendiri beritahu mereka ini TANAH MELAYU!

JEABT, TUAH SERTA SULTAN TIDAK PERNAH MEMADAMKAN SEMANGAT PERJUANGAN MELAYU SEKARANG, TIADA SIAPA YANG MENGAIBKAN MELAYU ATAU MECALARKAN KAMUS SEJARAH MELAYU!

YANG BERSALAH DALAM PERJUANGN INI BUKAN TUAH... BUKAN JEBAT... BUKAN SULATAN... TAPI PATIH KERMA WIJAYA YANG MEMFITNAHKAN... DAN ITULAH SEBENARNYA MEREKA YANG CUBA MEROBOHKAN KETUANAN MELAYU... YANG SEKARANG KITA & MIKER TENTANG...
SALAM PERJUANGAN!!!

Pemerhatibebasns said...

Slm Aedulfitrie MinalWalfaeizin.

Sya bercadang mengujudkan Cawangan Perkasa d DUN lukut.

Sila maklum T/C dan restu Datuk Presiden.


Pemerhatibebasns
Penaung Kelab Belia Gagasan.

Pemerhatibebasns said...

Tahniah skali lg Sdr.Armand. N slmt berangkat ke Phil. Untk misi kemanusiaan d sana. Doa restu moga d beri perlindungan Allah n d permudahkan segala urusan. Slmt pergi n kembali pd sume delegasi.

Pemerhatibebasns@ faceboook Shah Hamid.