Tuesday, May 18, 2010

Pemimpin Yg Harus Berjiwa Rakyat


Asskm rakan2 yg saya hormati, tergerak hati saya nak bercerita ttg seorg pemimpin yg saya rasakan patut dijadikan contoh kepada generasi muda akan dtg. Saya dahulu tidak mengenali beliau , tetapi hanya sekadar mendengar cerita mengenai beliau didalam media masa , sembang2 bersama2 rakan2 dan juga didalam internet.

Pada mula saya tidak mengambil tahu ttg beliau kerana bagi saya itu mungkin hanya cerita-cerita sekadar nak jaga hati pemimpin. Nak jadi cerita ada satu pertemuan dgn Pemimpin ini dalam satu sessi teh tarik bersama bloggers di Kuala Lumpur, saya mengambil kesempatan utk bersama utk bertemu dan berdialog bersama pemimpin tersebut atas dasar ingin tahu, saya tiba awal sebelum sessi itu bermula dan saya duduk seorg disebuah meja, tiba2 saya nampak pemimpin itu tiba seorang diri tanpa saya duga beliau terus menegur saya dan terus duduk serta berdialog bersama saya ttg isu2 semasa, dalam hati saya berkata " Bole Tahan Jugak, Peramah betul Pemimpin ini", kira2 20minit ramai yg mula menghadiri sessi teh tarik bersama pemimpin itu dan saya lihat pemimpin itu bole bersama generasi2 muda dan memberikan nasihat semasa sessi itu. Saya pulang dan minat saya terhadap beliau cara beliau saya tertarik. Atas dasar itu saya mula membuat kajian terhadap beliau dan bertemu dgn beberapa rakan2 saya beerbincang utk mendalami pemimpin ini secara dekat.

Saya mula membaca blog beliau, mendapatkan maklumat2 mengenai belaui dan saya dapati banyak lagi yg saya perlu tahu sendiri drpd mengikuti pemimpin ini secara jauh. Nak jadi cerita pada PRK hulu Selangor yg lepas saya , Pemimpin itu berada disana dan saya mengikuti rombongan beliau berjumpa rakyat2 sekitar Hulu Selangor, tetapi cara pendekatan beliau begitu berbeza drpd pemimpin2 lain dimana beliau begitu bersahaja berjumpa dgn rakyat disana dan beliau begitu mesra dgn rakyat disana dan bantuan2 yg diberikan kepada masyarakat diberikan terus drpd beliau sendiri. Pada keesokan harinya, selalunya jika pemimpin nak pegi jumpa masyarakat org2 asli dikawasan pendalaman akan mengunakan helicopter, tetapi beliau ni beza dimana beliau memilih utk berjalan dan jungle treking menuju keperkampungan org asli itu dimana masa yg diambil utk keatas selama 4 jam, saya lihat beliau begitu perihatin terhadap rombongan beliau yg bersama2 beliau menuju keperkampung org asli disitu, setelah sampai beliau beramah mesra dgn penduduk org asli di situ yg membuat saya terkejut beliau bertanya berada ramai org islam dikampung itu dan beliau meminta izin utk menunaikan solat bersama2 masyarakat org asli yg beragama islam dan rombongan dimana beliau sendiri menjadi imam.Setelah beberapa lama di kawasan itu beliau ditanya samada mahu helicopter utk turun, tetapi beliau kata tidak, beliau memilih utk berjalan turun dimana masa yg akan diambil kira2 3 jam.

Saya secara peribadi rasakan ini merupakan contoh yg perlu generasi baru ikut. Beliau begitu komited dlm apa yg dilakukan bersama rakyat.

Baru2 ini di PRK Sibu, saya bersama beberapa rakan2 saya mengambil keputusan utk mengikut pemimpin ini secara dekat mengenali pemimpin ini secara dekat. Hari pertama saya dan rakan2 saya diSibu kami dpt tahu bahawa pemimpin ini akan kerumah panjang utk bersama masyarakat Iban, maka kami mengambil keputusan utk bersama beliau. Semasa di Jeti kami semua bertemu dgn beliau dan beliau begitu mudah didekati, setelah menyampaikan hasrat kami utk mengikut beliau, dengan begitu ikhlas beliau memberikan keizinan saya dan rakan2 utk bersama2 beliau. Di jeti beliau bertanya pada pengusaha2 bot dimana beliau ingin kerumah panjang paling jauh di Sibu. Perjalanan kami menaiki bot kerumah panjang tersebut mengambil masa 2jam, sampai dirumah panjang itu terus kami berjumpa tuan rumah tersebut dimana beliau tidak membenarkan kami memberitahu beliau siapa tetapi beberapa ketika salah seorg masyarakat iban itu mengenali beliau.,beliau begitu bersahaja bersama2 masyarakat iban dan beliau diterima mudah oleh masyarakat iban disana kerana cara beliau berinteraksi iklhas dan sebagainya. Seharian kami diatas bot utk pergi rumah2 panjang di sekitar sungai Sarawak, org2 iban dirumah itu berkata beliau adalah pemimpin pertama yg dtg kerumah panjang itu sepanjang 35tahun rumah panjang itu wujud. Bila tiba waktu solat beliau bertanya kepada ketua rumah panjang itu samada beliau dibenarkan solat bersama2 kami memandangkan masyarakat iban disitu semuanya beragama kristian dan dibenarkan kami semua solat, setelah itu beberapa org iban mengeluarkan air mata bila melihat kami solat disitu mengatakan itu satu perbuatan yg amat baik oleh seorg pemimpin, itu luahan hati ikhlas org2 iban itu.

Beliau berjanji kepada masyarakat iban disitu beliau akan dtg semula kesana, bagi saya itu mungkin sekadar janji utk sedapkan hati org2 iban disitu.Kami berada rumah2 panjang drpd jam 10pagi sehingga 9pm pada hari itu juga.Sampai di jeti jam 10pm, beliau bertanya kepada kami samada berminat utk kesana lagi tak pada keesokan harinya dan saya serta rakan2 setuju utk bersama.

Keesokan hari kami semua tiba dijeti dan beliau hadir terus menaiki bot kerumah2 panjang yg beliau janji utk kembali, tetapi hari ini misi beliau berbeza dimana beliau bertanya dimana surau terdekat didalam kawasan pendalaman dan rumah2 panjang, setelah berjalan lebih 3jam dan bertanya kepada masyarakat iban dikawasan itu.Akhirnya beliau dan kami begitu terkejut terjumpa sebuah surau dikawasan tersebut terus kami menunaikan solat disitu dimana sekali lagi beliau menjadi imam, selesai solat beliau mencari asal usul surau tersebut dimana beliau menjemput seluruh org kampung disitu utk mencari maklumat ttg surau tersebut. Maklumat yg kami begitu terharu dimana kami dapat tahu tanah itu milik seorg nenek yg berumur 108tahun yg mewakafkan kepada seorg penderma peribadi utk dibina surau kerana anak lelaki dan keluarganya beragama islam.Melihat keadaan surau itu tidak dijaga dan jeti kayu kearah surau itu pun sudah usang dan tidak boleh diguna pakai. Pemimpin itu mengambil keputusan utk membaiki jeti kayu itu utk mempermudahkan org ke surau tersebut atas sumbangan peribadi beliau, juga mengambil keputusan utk memperbaiki apa yg perlu dibaiki pada surau tersebut. Saya dan rakan2 saya begitu terharu dan tersentak atas keperihatianan beliau kepada isu2 yg berkiatan agama islam khususnya.

Mungkin rakan2 akan bertanya siapa pemimpin ini, saya secara ikhlas ingin mengatakan beliau wajib dan layak dinamakan pemimpin rakyat, ini satu contoh yg harus diambil oleh pemimpin2 generasi baru. Biar saya berikan sedikit maklumat siapa beliau:

Dato' Seri Shahidan Kassim Menteri Besar Perlis semenjak 1995 sehingga Mac 2008.
Penglibatan Dato' Seri Shahidan kassim dalam arena politik bermula seawal tahun 1967 dengan menyandang jawatan sebagai Ahli Jawatankuasa Pemuda UMNO TambunTulang dan menjadi Ketua Cawangan UMNO TambunTulang pada tahun berikutnya.
Pada tahun1994, Dato' Seri Shahidan Kassim telah menyandang jawatan sebagai Ketua Bahagian UMNO Arau sehingga sekarang.
Tahun 1996 adalah adalah tahun yang paling menyinar disepanjang penglibatan beliau di dalam arena politik tanahair dimana beliau diberi mandat menjadi Menteri Besar Perlis dan sekali gus dilantik sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaysia sehingga kini MT.


Dato' Seri Shahidan Kassim Pemimpin Berjiwa Rakyat, tahniah atas keperihatian dato' seri terhadap rakyat. Teruskan perjuangan Dato' Seri, kerana saya yakin tiap manusia yang ikhlas dlm apa jua yg dilakukan Allah SWT Akan senantiasa berkati didunia mahupun akhirat.

Wasalam

Arman Azha Hj Abu Hanifah

1 comment:

abgnas said...

assalamualaikum saudaraku....
saya sungguh terharu dengan aper yang saudara nukilkan di atas ..
ya jika begitulah sikap pemimpin zaman sekarang saya rasa kita tiada masaalah untuk menghadapi apa saja badai atau tsunami yang melanda tapi hakikatnya hanya segelintir sahaja yang begitu.....
tidak sedarkah mereka bahawa jawatan dan kuasa yang mereka di pertanggungjawabkann dan diamanahkan akan di nilai dihadpan ALLAH AZZAWAJALLAH...
saya berdoa dan mengharap agar lebih ramai pemimpin yang terbaik diberi peluang dan ruang untuk mereka memartabatkan semula islam merperkasakan bangsa melayu mempertahankan maruah negara....
kita perlu wariskan negara kepada anak cucu kita sebagaimana yang telah dilakukan oleh bapa dan datuk kita sebelum ni..
hidup MELAYU
hidup PERKASA
hidup UMNO