Friday, April 22, 2011

ISU Nasi Lemak, Isu Peniaga Kecil Melayu.



Salam Sahabat2 Yg Dihormati,

Apa pendapat saudara tentang pengawalan jualan nasi lemak di sekolah?

Zaman Sekolah Dahulu, Saya Rasa Ramai Diantara Kita Hari2 Bantai Nasi Lemak.. Dlm Masa Yang Sama Samada Sedar Atau Tidak Sebenarnya Kita Membantu Perniaga2 Kecil Melayu.



Bukan Nak Jadikan Isu Ini Isu Pemikiran Sempit Tetapi Lebih Memeritkan Cadangan Ini Dibawa Oleh NGO2 Bangsa Cina, Dimana Kita Tahu Rata2 DiSekolah2 Majority Tidak Mengusahakan Makanan Tersebut Oleh Org Melayu Tetapi Org Cina Sendiri.



Adakah Kita Nak Peluk Tubuh Jer Bila Makcik Kantin Terpaksalah Jual Fishball Je Nanti, Lama2 Kedai Pun Tapau, Hilang Sumber Pendapatan Peniaga Kecil Org Melayu..

Skang Org Melayu Tak Berani Nak Pertahankan Hak Termasuk Isu2 Kecik Ni Kerana Takut Di Gelar Racist , Perkauman , Pemikiran Sempit Dan Kolot.
Walau Sebenarnya Ianya Harus Di Perjuangkan Dan Di Pertahankan.



Harap Mana2 Yg Berjawatan Dan Beramanah Yg Kuat Laungkan Nak Bantu Melayu Saya Minta Boleh Suarakan

Agar Teman2 Dan Sahabat Kita Sedar Apa Yang Berlaku Kini Rata2 Ramai Yang Tak Ambil Peduli Mungkin Rasanya Isu Ini Remeh..



Namun Impak Yang Besar Bakal Menanti Peniaga2 Kecil Kita Ini, Jika Bole Para Pemimpin Perjuangkan Juga Nasib Peniaga2 Kecil Melayu Di Pasar2 Malam, Pasar2 Uptown, Pasar Pagi Dan Pelbagai Lagi Yg Kita Lihat Majoritinya Adalah Org2 Melayu.

Saya Kini Bukan Lagi Mengetuai Mana2 NGO, Seharusnya Suara2 Lantang Harus Bangkit Perjuangkan Isu Ini.



Ramai Jugak Pemimpin Masa Kini Jadi Pemimpin Hebat Pun Ngan Makan Nasi Lemak Masa Waktu Sekolah Dahulu. Tak Der Pun Masalah.

Suara Kan Hak Kebebasan Berniaga Kpd Kaum Sederhana Dan Peniaga kecil!
Saya Ngan Rendah Diri Harap Ada Pihak Dapat Bangkitkan Isu Peniaga Kecil Melayu Ini, Sekian Wasalam.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

3 comments:

Unstoppable Squad said...

Salam Bro Armand ,

Ini Hanya Pendapat saya sahaja , jika NGO - NGO Berbangsa Cina ini berjaya membawa suara mereka ke Pihak yg berkenaan , Kenapa pula Bila Kita sendiri iaitu NGO - NGO Berbangsa Melayu membawa sesuatu perkara yg harus diberikan perhatian atau tindakan ke Pak Menteri tetapi kita seolah olah tidak di layan dengan sewajarnya dan suara kita Seolah olah diperlekehkan dan tidak diketengahkan ? Hendak Salahkan Sapa Tu Bro? ...Hanya Pendapat Sahaja Bro...Terima Kasih :)

couverv said...

setuju , nasi lemak aku rasa x der masalah langsung , it's a real food ok, makanan bebas chemical subtance that can harm us. Even foreigner datang malaysia kenal makanan tersebut. Sepatutnya kita memboikot terus, menguarkan secara aliterasi, media massa, surat khabar kerajaan hatta paper isle sekalipun, budak 2 negara kita banyak rosak pasal makan fake food,makanan kilang, makanan yg direka2 di makmal ,dngn bahan2 sampah,letak dekat headline paper,"makanan kilang punca penyakit kritikal.Walaupun lulus iktiraf apa apa sekalipun its still a fake food,itu punca penyakit, itu punca sawan.Ayam, daging, ikan, sayur better beli dekat pasar busuk
dan lecah yg dikuasai org Melayu,at least diorang Islam,tahu mana halal haram, sembelihan kebersihan itu yg wajib, bukan selesa membeli dalam aair cond jer.Aku rasa bodoh gila sorang ustaz ni bila dia kata bulan puasa kita habis wang dekat"bazir ramadhan",kan bengong tu,walhal setahun dia habis wang barang dapur dekat pasaraya ternama x bazir pulak, luncai betul la.Support peniaga Melayu mulai hari nih, there is no hesitation anymore !!I'm done.

matkilaupenang said...

salam tuan armand,
minta tolong linkkan blog saya kepada blog tuan
http://matkilaupenang.blogspot.com/