Thursday, September 27, 2012

BOIKOT OLD TOWN WHITE COFFEE, SELAGI BELUM 100% HALAL DISEMUA PREMISNYA

Pertanyaan Dan Minta Penjelasan Bukannya Serangan
Bagi Pengetahuan Rakyat Khususnya Beragama Islam
Salam Sahabat2 Yang Saya Hormati.

Isu Sijil Halal Old Town White Coffee Kini Kembali Panas, Bila Saya Menanyakan Soalan Saya Pada YB Ngeh Koo Ham Di Laman Twitter. Saya Menanyakan Soalan tersebut Atas Dasar Tanggungjawab Saya Sebagai Seorang Islam.

Tetapi Yang Pelik Nya Ada Segelintir Penyokong2 Politiknya Marah Saya Menanyakan Soalan Tersebut. Setahu Saya , Soalan Tersebut Bukan Pun Bentuk Serangan Tapi Lebih Daripada Mahukan Penerangan.


Berkali2 Beliau Mengeluarkan Kenyataan Yang Menguriskan
Hati Umat Islam Di Malaysia
Pada Yang Mengamuk dan Marah2 Mengenai Soalan Sijil Halal Old Town White Coffee Tu, Adakah Dengan Mendiamkan Diri Dan Peluk Tubuh Cara Nya Hanya Kerana Kepentingan Politik Atau Sama2 Mencari Kebenaran Isu ini.


Soalan Yang Pernah Di Tanyakan Pada JAKIM Isu Sijil Halal
Old Town White Coffee
Old Town White Coffee ada dalam senarai halal JAKIM. Jadi, apakah yang digembar-gemburkan sekarang ini yang Old Town White Coffee Kopitiam tidak halal?
Hanya Setengah Minuman Nya Sahaja Dan Tiada Makanan
Sebenarnya, senarai tadi tidak lengkap kerana tidak menyenaraikan secara penuh produk2 yang halal.

Jika diteliti sijil halal yang didapati di website Old Town White Coffee siniproduk2 yang disenaraikan sebagai halal terdiri daripada sebahagian minuman yang disajikan di Old Town White Coffee Kopitiam.

Sijil tersebut boleh dilihat di website itu di tab "Our BUSINESS" di bahagian "Our Laurels". Ini adalah gambarnya.
Daripada maklumat ini, logo halal JAKIM yang digunakan pada iklan2nya adalah bersandarkan kepada sijil ini.







Sebagai pengguna muslim, perkara ini boleh dilihat sebagai satu helah untuk menarik pelanggan2 yang beragama islam menjamu selera di restoran berkenaan. Lantaran itu, kita seharusnya lebih berhati-hati dalam memilih tempat menjamu selera.

Ada pula yang kata ada yang dah dapat sijil halal disetengah-setengah premis, soalan saya kembali..Saya mahukan 100% Old Town White Coffee mempunyai Sijil Halal, Bukannya 5%,10%,20%,30% Atau 50% Tapi 100% Premisnya di Seluruh Negara Harus Mendapat Sijil Halal.


BOIKOT SELAGI BELUM 100% PRESISNYA ADA SIJIL HALAL
Jadi bagi saya,selagi pihak mereka tidak melaksanakannya ianya menjadi kewajipan kita untuk tidak mengunjung premis-premis mereka malah BOIKOT nya demi kepentingan agama islam.

Kesimpulannya, Old Town White Coffee Kopitiam hanya mempunyai sijil halal untuk minuman sahaja. Pengguna2 muslim seharusnya memilih tempat yang lebih sesuai iaitu restoran2 yang mempunyai sijil halal untuk semua minuman dan makanan yang disajikan.

Sentiasa mencari yang halal.


Armand Azha Hj Abu Hanifah
Rakyat Yang Perihatin

No comments: