Monday, September 28, 2015

Duta China Jgn Campur Urusan Malaysia



Kenyataan Rasmi
Sdr Armand Azha Hj Abu Hanifah
Exco Pemuda UMNO Malaysia.
-----------------------------------

Assalamualaikum sahabat2 yg dihormati,

Tertarik saya lihat bila Duta China melawat Petaling Street dan mengeluarkan kenyataan, yang saya lihat kurang bijak sabagai wakil negara China ke Malaysia. Beliau menyatakan tidak akan duduk berbincang ngan pihak kerajaan jika bangsa cina diganggu gugat.

Saya nak kasitau pada Duta China ini, yang menganggu gugat keamanan sejak kebelakangan ini adalah bangsa cina dengan membuat provokasi2 dan hinaan bukan hanya pada bangsa Melayu Bumiputra tetapi juga terhadap kepimpinan Melayu Islam. Kerana sikat biadap mereka inilah telah menaikkan kemarahan majoriti orang2 Melayu Bumiputra.

Orang2 Melayu senantiasa menghormati hak semua bangsa, kaum dan agama sejak dahulu hingga kini. Tetapi pihak yg diberikan hak itu juga harus tahu menghormati HAK orang2 Melayu Bumiputra.

Pada Duta China, pihak kerajaan Malaysia tidak pernah masuk campur urusan domestik kerajaan China kerana menghormati hubungan antara negara. Jadi saya nak ingatkan pada Duta China agar tidak mencampuri urusan pentadbiran Negara Malaysia.

Saya mewakili Briged Kesatria Muda Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia ingin Pihak Kerajaan China berikan penjelasan atas kenyataan yang dibuat oleh Duta China, jika benar kenyataan itu dibuat saya desak beliau Memohon Maaf pada Kerajaan Malaysia serta rakyat Malaysia.

Selesaikan dahulu isu dalaman China kes penindasan ummat Islam Uighur baru masuk campur hal negara orang.

Tanah Malaysia tanah berdaulat, biar urasan negara diselesaikan oleh Malaysia, kita tidak perlu campurtangan pihak luar dalam urusan pentadbiran negara.

Armand Azha Haji Abu Hanifah
Exco Pemuda UMNO Malaysia
Pengerusi Briged Kesatria Muda
26hb Sept 11.00pagi

No comments: