Wednesday, March 7, 2012

ANWAR LARI MALAM , PASAL TUN DAIM



Menggelabah juga Anwar minta staff sediakan report mengenai interview Daim dengan akhbar baru-baru ini. Anwar tak hirau interview dalam Utusan. Anwar lebih mahu tahu apa yang Daim beritahu kepada akhbar Cina. Anwar kata, interview Utusan bukanlah ukuran sebenar pemikiran Daim. Anwar tahu, akhbar Cina menggunakan angle yang berbeza daripada akhbar Utusan. Sebab itu, Anwar minta staff dia translate semua artikel mengenai Daim tempohari. Anwar nak tahu setiap garis.



Risau juga Pak Sheikh dengan analisa Daim. Bukan apa, Anwar sendiri maklum bahawa hubungannya dengan Daim memang baik pada satu ketika. Baik. Tidak rapat. Anwar dan Daim tidak berkongsi kumpulan pemikir yang sama. Mereka tidak berkongsi think-tank.

Daim lebih gemar menggunakan kumpulan yang sama. Bukan orang politik. Mereka yang benar-benar ada di bawah. Sebab itu, bila Daim ramal BN akan hilang banyak Negeri, semuanya tepat dan betul. Termasuk KL, memang BN kalah di 5 negeri. Daim masih punya informer yang ramai, termasuk di dalam UMNO dan kerajaan. Tun Daim kerja dalam diam. Bukan stail Anwar, belum apa-apa sekampung dah tahu. Ini perbezaan pendekatan.

Staff Anwar pun beritahu perkara berikut yang ditulis dalam China Press:-

* Tun Daim advised the government to be more cautious when launching the economic stimulus package as the country was caught in the fiscal deficit for years.

* The govt must implement structural reforms that to encourage economic growth and to enhance competitiveness .

* The country’s transformation programmes are in good progress, the Iskandar Malaysia is Daim most promising programme .

* DAP is better than MCA in attracting the people support. MCA focus on urban areas where people are very busy . DAP is getting closer to the people especially the younger generation .

* If Pakatan Rakyat three component parties do not make any changes, it is difficult for them to become strong.



Anwar cukup bengang apabila diberitahu bahawa Daim merasakan BN akan mencapai kemenangan yang lebih baik dalam PRU yang akan datang. Anwar tahu, analisa Daim memang dibeli dan ‘dipercayai’ oleh orang Cina (terutamanya dalam bandar). Kalau Daim dah mula bercakap, PR akan berdepan dengan masalah – kata Anwar.



Anwar tahu, Daim sangat ‘shrewd’ dalam permainan politik. Kalau dalam korporat pun sama. Daim ada game yang buat ramai orang pening kepala. Anwar cuma khuatir jika BN benar-benar gunakan Daim untuk bercakap dengan usahawan/profesional Cina di seluruh Negara. Kalau itu berlaku, memang PR akan berdepan dengan masalah.



Bagus juga bila Anwar tahu juga ‘takut’ dengan seseorang yang boleh buatkan cita-cita Anwar terbantut. Nampaknya, Daim adalah salah seorang ‘jinx’ kepada Anwar. Nampaknya, Anwar kena pergi Indonesia lagi hujung bulan ni – jumpa Pak Kiyai minta pendinding.



Sementara itu, seorang budak fresh grad diarah memantau statement Daim dalam mana-mana akhbar selepas daripada ini. Boleh tahan jambu. Harap tak adalah aksi karipap panas. Kita sama-sama doakan. Minta jauh. Kalau tak serik lagi – memang jenis hati batu. GELAGAT ANWAR ( TERIMA KASIH EMPAYAR PEMUDA)

1 comment:

pukimaq said...

Mana ada sayangku lari.Homo cun dan sayangku dua-dua tak suka lari tapi suka bontot.